Toren van Nijkerk In de steigers

Start renovatie Toren van Nijkerk

Onlangs heeft Bouwmaatschappij Kroon een begin gemaakt met de renovatie van de Toren van Nijkerk. Voor de gelegenheid is de Toren “ingepakt” in onze nationale driekleur. Maarten Logtenberg: “Een mooie gelegenheid om dat juist in deze periode te doen, met de verjaardag van onze Koning voor de deur”. De opdracht bestaat uit het renoveren van de gevel en de bovenkant van de toren. Voor Kroon een hele mooie opdracht om als Nijkerks bedrijf en beeldbepalend monument in de stad te mogen renoveren.

De toren is ongeveer 72 meter hoog en heeft een opvallende, slanke vorm. De toren heeft een aantal opvallende kenmerken, waaronder een houten torenspits met vier hoektorentjes en een uurwerk met een carillon. Het carillon bestaat uit 47 klokken en wordt regelmatig bespeeld. De toren, onderdeel van de Grote Kerk stamt uit de 15e eeuw en heeft in de 17e eeuw zijn huidige karakteristieke vorm gekregen. In de loop der jaren is de toren diverse keren gerestaureerd.

In de begin jaren ’90 van de vorige eeuw heeft de toren haar huidige beige met witte kleurstelling gekregen. Deze is ook bij de laatste restauraties in 2003 en 2018 behouden gebleven. De toren zal een aantal weken in de steigers staan. De verwachting is dat het renovatiewerk in totaal 14 weken duurt. Dan is de toren klaar voor 2026, het jaar waarin de toren 250 jaar bestaat.